Ko zasveti ta lučka, se ne obeta nič dobrega. Kakšne so rešitve?

Ko zasveti ta lučka, se ne obeta nič dobrega. Kakšne so rešitve? (foto: Matjaž Gregorič)
Matjaž Gregorič

Tekočina za prečiščevanje izpušnih plinov (bičajno AdBlue) lahko kristalizira in poškoduje posamezne elemente, zlasti tipala. Potem nastopijo težave ... Kristaliziranje lahko prepreči dodajanje aditiva.

Večina novejših avtomobilov z dizelskimi motorji je po vzoru tovornih vozil opremljena z ločenimi rezervoarji za tekočino AdBlue, ki je 32,5-odstotna raztopina sintetične sečnine in se dovaja v katalizator izpušnega sistema za zmanjšanje količine dušikovih oksidov, ki spadajo med najbolj strupene toplogredne pline.

Visoke temperature zgorevanja dizelskih motorjev povzročajo reakcijo dušika  v zraku, zato so v izpušnih plinih avtomobilskih motorjev prisotni dušikovi oksidi. Zaradi zelo strogih omejitev, ki jih zanje določajo že trenutno veljavni okoljski predpisi, je za številne avtomobile z dizelskimi motorji potrebna uporaba katalizatorjev SCR (Selective Catalyst Reduction), ki delujejo z vbrizgavanjem dodatka AbBlue in keramične porozne pregrade, prevlečene z vanadijem, ter tako zmanjšujejo izpuste dušikovih oksidov, ter jih pretvorijo v dušik in vodno paro.

Profimedia

Poraba tekočine je odvisna od več dejavnikov

AdBlue je 32,5-odstotna raztopino sečnine, ki naj bi v polnem (običajno 15 do 20-litrskem) rezervoarju zadostovalo za približno 15.000 prevoženih kilometrov. A ob večji porabi goriva se povečujeta tudi količina izpušnih emisij in poraba dodatka AdBlue, in ta razdalja je ob večjem obremenjevanju motorja lahko bistveno krajša kot znaša servisni interval. 

Na porabo AdBlue, ki v normalnih razmerah znaša od tri do pet odstotkov porabe goriva, vpliva več dejavnikov, med drugim težnostna obremenjenost avtomobila, vremenski vplivi, konfiguracija ceste in ne nazadnje tudi slog vožnje. Poraba je manjša med mestno vožnjo kot pri vožnji na daljše razdalje po avtocestah.

Profimedia

Kompleksen sistem in možne težave

Sistemi za vbrizgavanje tekočine AdBlue so zelo kompleksni, sestavlja jih več tipal, grelcev, črpalk, injektorji, krmilna enota in rezervoar. Težave se lahko pojavijo na vsakem elementu, zato je ob okvarah treba opraviti diagnostiko elektronskih in mehanskih komponent. Do okvar elektronskih komponent pride predvsem zaradi kristalizacije tekočine AdBlue, ki se lahko pojavi predvsem, ko je zunanja temperatura nizka (približno -10 ºC) ali če temperatura izpušnih plinov ni zadostna za dokončanje redukcijske reakcije. 

Kristali nastajajo tudi na že onesnaženih delih, na primer na grlu za dolivanje. Drobni kristali se najpogosteje spravijo na tipala temperature,  nivoja in tlaka tekočine in zaznavno tipalo za dušikove okside ali na grelnik. Zamenjava enega ali več teh delov lahko predstavlja kar precejšen strošek od nekaj sto pa tudi do tisoč evrov.

Na okvaro voznika najprej opozori kontrolna lučka za AdBlue, ki se ji običajno pridruži še rumeni simbol motorja. Drugih znamenj vsaj v  začetni fazi ni, motor ima običajno zmogljivost, pri nekaterih avtomobilih elektronika preklopi v tako imenovani varni način delovanja. Vsekakor pa je okvaro treba popraviti, saj lahko pride do poškodbe oziroma zamašitve vbrizgovalnih  šob in injektorjev.

Matjaž Gregorič

Rešitev je dodajanje aditiva na  aditiv

K sreči je mogoče tovrstne težave razmeroma učinkovito preprečiti z dodajanjem aditiva za preprečevanje kristaliziranja tekočine AdBlue, torej gre za dodajanje aditiva aditivu. V rezervoar za AdBlue je treba dodati nekaj mililitrov aditiva, ki je sicer precej drag, za pol litra je treba odšteti tudi 20 evrov in več. Nekatere vrste tekočine AdBlue imajo takšen aditiv že dodan.

Bodite pozorni tudi na raven sintetične sečnine

Poleg tega serviserji avtomobilov opozarjajo tudi na pravočasno dolivanje AdBlue. Večina avtomobilov nima posebnega indikatorja, ki bi prikazoval nivo tekočine, vsekakor pa voznika na kritično zmanjšanje količine opozarjajo kontrolne lučke z dopolnilnim opozorilom, kolikšno razdaljo je mogoče še prevoziti. 

Preberite tudi:

AdBlue je blagovna znamka in ustrezna naj bi bila vsaka tekočina, ki izpolnjuje predpisane standarde. Nekateri avtomobilski proizvajalci v navodilih za uporabo celo opozarjajo, da naj bo natočena le tekočina, ki je v skladu s standardi proizvajalca oziroma z njegovo odobritvijo.

Serviserji opozarjajo, da je smiselno nivo tekočine AdBlue preveriti že pri novem vozilu, saj proizvajalci rezervoarja običajno ne napolnijo v celoti. Lastnike avtomobilov sicer praviloma o potrebi po dodajanju opozarjajo na vsakem servisnem pregledu, vendar pa tekočino lahko dodajo le z njihovo odobritvijo.

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"