Obeti za to industrijo zabave so tudi v prihodnje zelo dobri, pravi direktor Jernej Čopi. Koronsko leto 2020, ko se je javno življenje ustavilo, je bilo za podjetje slabo, že naslednje leto pa so v Ensolu 360 ulovili predcovidne ritme, jih v letu 2022 presegli ter jih letos še nekoliko nadgradili. »Letošnje leto bomo končali z okoli 18 milijoni prihodkov iz prodaje, leta 2020 je bil rezultat okoli 8,2 milijona. Tako se še naprej poskušamo obnašati kot gazela.« Podjetje je od imenovanja za regijsko gazelo precej konsolidiralo prodajni program in postaja specialist na področju večnivojskega kartinga kot atrakcije za širšo javnost. Na tem področju je še vedno številka ena na svetu, kar ne nazadnje dokazuje tudi 124 odprtih kartodromov od leta 2013, ko je podjetje začelo delovati. Šest jih je trenutno v gradnji, od teh trije v Ameriki in trije drugje po svetu.

Odpirajo se eksotični trgi

Na vprašanje, kaj poganja rast, Čopi odgovarja, da je bilo leto 2022 definitivno leto bolj eksotičnih trgov, ki se odpirajo in na katerih vidijo nove priložnosti. Lani so denimo izvedli projekt na Kosovu, v Kambodži, na Mavriciju ter lani in letos v Savdski Arabiji. Prisotni so tudi v Venezueli, kjer so lansko leto končali kompleksen projekt in letos izvajajo še enega. »Zelo tradicionalno atrakcijo, kot je vožnja z gokardom, v prerojeni obliki prenašamo na manj razvite trge, kjer je to absolutna novost na področju družinske oziroma skupinske zabave. Ti trgi to iščejo, mi pa smo tisti, ki postavljamo temelj za 'vzgojo' drugih atrakcij, ki so bistveno bolj obiskane in posledično bolj donosne, če sobivajo s kartingom.«

Podjetje ohranja močno prisotnost na ameriškem trgu, kjer skupaj s Kanado še vedno dosegajo 50 odstotkov prihodkov. V Ameriki, kjer se srečujejo tudi s konkurenco, so zgradili deset največjih projektov in med referencami izpostavljajo karting steze na območju New Yorka z okolico, kjer imajo stoodstotni tržni delež. Trenutno izvajajo še en projekt v neposredni bližini Manhattna. Od projektov v Evropski uniji prihaja 30 odstotkov prihodkov in od preostalih projektov 20 odstotkov. Ensol 360 mora vse elemente karting stez prepeljati čez ocean – na leto pošljejo nekaj sto zabojnikov, vendar to na njegove poslovne rezultate ne vpliva bistveno. Je pa postati številka ena lažje kot obstati, pove Jernej Čopi, saj s pozicije vodilnega izvajati razvoj in kreirati trende zahteva tako energijo kot čas. Tistim, ki jih posnemajo, je zato prihranjen marsikateri nezanesljiv korak.

Sedež trdno v Sloveniji

Proizvodnje in še manj razvojnih kompetenc zaradi logističnih izzivov ne bodo prenašali iz Slovenije, zatrjuje direktor. Slovenija je, kot pravi, dovolj urejeno poslovno okolje, zelo zadovoljni so tudi s slovenskimi dobavitelji, s katerimi imajo razen redkih izjem zelo dobre izkušnje. Matično državo vidi kot nabavni trg, saj večino storitev in blaga kupijo doma in jih stoodstotno izvozijo, s tem pa ohranjajo dodano vrednost. Podjetje ima predstavništvi v Ameriki in Franciji, drugje jih za zdaj ne namerava odpreti. Iz Kopra se je preselilo v Izolo, v prostore nekdanje zapuščene Ambasade Gavioli, ki so jo preoblikovali v novo zgodbo, ki daje zaposlitev 45 večinoma lokalnim sodelavcem. Od leta 2021 so zaposlili petnajst novih, nekaj zaposlitev načrtujejo še v začetku prihodnjega leta. Tudi na tak način želijo povrniti okolju, kjer je podjetje zraslo, in prispevati k njegovi blaginji.

Zgodba podjetja se je začela leta 2013 z gradnjo ograj in orodij za karting centre. V začetku je bilo osredotočeno na razvoj proizvoda, nato na razvoj poslovnega modela in nazadnje na razvoj uporabniške izkušnje. V tem obdobju so razvijali orodja in kompetence ter začeli nadgrajevati svojo ponudbo dirkališčem v projekte po meri kupcev. Karting so pripeljali v centre za družinsko zabavo in nakupovalne centre ter ga naredili tihega, čistega in varnega. Ko so ponudili večnivojske steze, so odprli prostor za druge atrakcije in s tem bistveno razširili ciljno publiko zabaviščnih parkov z dirkaških navdušencev na družine ter skupine prijateljev in sodelavcev. V podjetju pripravljajo za investitorje, ki z adrenalinskimi atrakcijami bogatijo zabaviščne parke, celostne projekte, ki vključujejo dizajn, proizvodnjo komponent, postavitev in dolgoročno podporo.