Regulirane cene goriv so se ta teden ob nespremenjeni trošarini znižale. 95-oktanski bencin se je pocenil za 4,2 centa na 1,379 evra za liter, dizelsko gorivo pa za 4,3 centa na 1,418 evra za liter. Pocenilo se je tudi kurilno olje, in sicer za 4,9 centa na 1,070 evra za liter.

Za 159-litrski sod zahodnoteksaške nafte z dobavo v januarju je bilo treba v azijskem trgovanju odšteti 69,82 dolarja, kar je 35 centov več kot ob koncu sredinega trgovanja. Februarske terminske pogodbe za nafto vrste brent so se zvišale za 46 centov na 74,72 dolarja. Tako je 14. decembra poročala STA. V časniku Finance po drugi strani pišejo: »Znova spremljamo padanje cene nafte, kar odmeva na trgih mediteranskih goriv. Pocenitve bi po naši oceni bile še večje, če evro v primerjavi z dolarjem ne bi izgubil približno odstotka vrednosti.«

Vpliv hutijskih upornikov na cene v Sloveniji

Kaj je torej vzrok za cenejša goriva v Sloveniji ob nespremenjenih vladnih trošarinah? Z ministrstva za energijo pojasnjujejo, da imajo prav tako na Financah kot STA: »Naftni derivati so v zadnjem 14-dnevnem obdobju zelo nihali. Trenutno se nafta in naftni derivati obračajo počasi navzgor, saj trgi ocenjujejo vpliv motenj v Rdečem morju, ki vplivajo na dobavno verigo naftnih derivatov. Čeprav so zaenkrat cene nafte še stabilne, bi se to v luči napovedi družbe BP (British Petroleum) o prekinitvi tranzita tankerjev skozi Rdeče morje, ki je sledila poslabšanju varnostnih razmer v regiji in ponavljajočim se napadom hutijskih borcev na ladijski promet, lahko spremenilo.«

S podporo Irana, pišejo na ministrstvu, bi lahko hutijski uporniki blokirali dobavne poti in onemogočili ladjam prehod skozi Sueški prehod, kar bi vplivalo na podražitev izdelkov oziroma dolgoročno na višjo inflacijo, če bi ladje morale v Evropo ponovno pluti okoli Afrike. »Analitiki tako pričakujejo, da bo vojna med Izraelom in Hamasom podpirala nestanovitnost cen nafte v negotovem gospodarskem okolju, čeprav se to še ni izrazito odrazilo v cenah surove nafte.«

Nemška tiskovna agencija DPA je včeraj poročala, da se je že začelo: več ladjarskih družb je v zadnjih dneh sporočilo, da zaradi napadov Hutijev na ladje ne bodo uporabljale Sueškega prekopa, ki je pomemben za prevoz nafte. Zaradi te odločitve se bodo povečali stroški in podaljšalo trajanje prevoza, saj morajo ladje narediti velike obvoze prek južnega konca Afrike. Združene države pa so včeraj sprožile mednarodno akcijo za zavarovanje trgovskih poti v Rdečem morju zaradi napadov hutijskih upornikov iz Jemna, ki jih podpira Iran. Po poročilih agencije Reuters so Hutijci v zadnjem mesecu z droni in izstrelki napadli več tujih ladij v Rdečem morju kot odgovor na izraelsko ofenzivo v Gazi.

Hutiji so šiitska uporniška skupina iz Jemna, ki napada tovorne ladje v Rdečem morju zaradi dogajanja v Gazi. Napadali naj bi, dokler ne bo omogočena dostava hrane in zdravil na območje Gaze. Hutije, ki so velik trn v peti Savdski Arabiji, povezujejo z Iranom in libanonskim Hezbolahom.

Kako ministrstvo določa ceno bencina?

Izračunavanje cen goriv izven prodajnih servisov avtocest in hitrih cest določijo na podlagi gibanja cen naftnih derivatov na svetovnem trgu in gibanju tečaja dolar-evro na podlagi 14-dnevnih povprečij cen. Pri izračunu se upošteva tudi dodatek za biokomponento pri gorivu NMB 95 in dizelskem gorivu – ta se izračunava za vsako gorivo posebej.

Gibanje cen neosvinčenega 95-oktanskega bencina ter dizla na mediteranskih trgih za zadnje četrtletje, kjer so vidna nihanja cen omenjenih produktov (vir: MOPE):