Je že čas za menjavo pnevmatik? Seveda, ampak ne za vsako ceno ... Na kaj je treba paziti...

16. 3. 2024 | Matjaž Korošak
Deli

Administrativna pomlad se torej (za voznike) bliža. Zakonodajalci so jo nastavili na 15. marec, ko se predvsem končan obveza vožnje z zimskimi pnevmatikami (oznaka M+S). Ampak tako zelo enoznačno in preprosto seveda le ni ...

Znameniti datum, ki označuje, kdaj lahko brez skrbi pred nadzorom policistov snamete zimske pnevmatike in jih nadomestite z letnimi, je tukaj. Toda kot rečeno - gre le za administrativno označen datum, ki ne označuje konca koledarske zime, še manj preprečuje občasne zelo hladne dneve in celo kakšno snežno ploho. Kar ne bi bilo nič nenavadnega.

Nikar ne hitite, razen če

Zatorej še vedno velja - zakon sicer pravi, da je od 15. marca mogoče sneti pnevmatike z oznako M+S, toda hkrati vam nalaga obvezo, da v primeru sneženja in takrat, ko se sneg oprijemlje cestišča, še vedno vozite le z zimsko opremo! In to pomeni zimske pnevmatike (ali ustrezne verige ali verigam podobne pripomočke v prtljažniku za pogonski par koles). Z zimskimi pa lahko - zgolj teoretično seveda, vozite celo leto, vsaj zakonu ste tako zadostili. Toda ...

Čeprav trenutna napoved morda ne kaže tako, vas lahko vreme zjutraj, ponoči ali na višje ležečih krajih še vedno preseneti. To predvsem pomeni, da lahko naletite na temperature blizu ledišča, predvsem gre torej za osenčene predele,  visoke prelaze, doline, viadukte ... skratka - temperature blizu ledišča so še vedno bolj navarne za letne, kot za zimske pnevmatike, kjer je gumena zmes prilagojena nizkim temperaturam. In seveda še to - sodobne zimske pnevmatike prenesejo bistveno več, kot si mislite.

Razlika med letno in zimsko pnevmatiko je že na prvi pogled več kot očitna.

Razlika med letno in zimsko pnevmatiko je že na prvi pogled več kot očitna.

Goodyear

Ko je pnevmatika obrabljena, je menjava nujna!

Bistvo - če so vaše zimske pnevmatike seveda še v znosni kondiciji (globina profila vsaj 3 mm, še raje kak mm več), naj se vam torej ne mudi. Počakajte še kak teden, dva, da se vreme povsem stabilizira (pa tudi gneča bo manjša). Seveda lahko tudi več - posebno še, če ne načrtujete daljših poti, sploh če bo večina prevoženih kilometrov po avtocesti. V tem primeru je vendarle bolje, da pred potjo 'preobujete' vaš avtomobil. Dolga potovanja z velikimi hitrostmi ob milih temparaturah bodo namreč povzročila hitro obrabo, pa tudi pregrevanje gumene zmesi, kar se odraža tudi na nenatančni vodljivosti, daljši zavorni poti, spremembi elastičnosti ...

Kako pravilno shranjevati letne pnevmatikeOb menjavi je vsekakor smiselno hrambo zaupati vulkanizerju, če pa jih boste hranili doma, v garaži, delavnici, kleti ... je treba upoštevati nekaj nasvetov, kako to storiti brez škode. Kot na primer na shemi.
 


Ponudba novih je dobra, izbira naj bo smiselna

Seveda bo treba na letne pnevmatike pomisliti tudi v primeru, ko so zimske izrabljene, poškodovane ali pa (ja, tudi to se zgodi) preprosto stare. Sploh če ste med tistimi, ki vozite malo in to na krajših razdaljah (je pa res, da bi pnevmatika morala zdržati vsaj kakšnih sedem let v spodobni kondiciji). Če je globina torej tri (raje prej), menjajte pnevmatike čim prej, če niste prepričani, povprašajte za nasvet vulkanizerja.

Za silo vam lahko pomaga tudi test s koncem za dva evra (zlata obroba mora izginiti med bloki profila). Kar nekaj testov letnih pnevmatik je sicer mogoče najti na spletu, ravno tako kot cene. Če nimate posbnih zahtev, ni potrebno seči po najdražjih in najboljših, ravno tako kot se izognite tistim na repu razpredelnice.  

Seveda je pametno preveriti tudi, kakšna so pravila za zimsko obdobje v sosednjih državah, če imate namen potovati preko meje. V Avstriji na primer velja obveza zimskih pnevmatik do 15 aprila, ne glede na razmere. Tudi v Italiji in na Hrvaškem je podobno, vendar se tam pokrajine same odločajo o tem, tako da so predpisi različni (v glavnem med 31.3 in 15.4.).

Letne pnevmatike so vsekakor boljša izbira - v več pogledih!

Pri Goodyearu so izačunali razliko zavrone poti med letnimi in zimskimi pnevmatikami.

Pri Goodyearu so izačunali razliko zavrone poti med letnimi in zimskimi pnevmatikami.

Goodyear

Vsekakor pa je menjava in prehod na letne pnevmatike ob stabilnem vremenu smiselna in priporočljiva iz več razlogov. Nikar ne odlašajte z menjavo zimskih, češ, počakal(a) bom, da so povsem izrabljene in šele potem menjal ... Ko so vremenski pogoji ustrezni, bo letna pnevmatika bolj varna in bolj ekonomična izbira. Že zavorna pot je lahko precej krajša - tako na suhi kot mokri površini. Ravno tako je boljša vodljivost avtomobila, tako dejansko kot subjektivna, zaradi bolj neposrednega občutka na volanu. Potem je tu še stabilnost, oprijem ... In ne nazadnje - tudi poraba goriva bo manjša, ravno tako kot zvočno udobje. Seveda pa je v toplih dneh (nad 15 - 20 stopinj) obraba zimskih pnevmatik bistveno večja.

<strong>Nove nalepke z več podatki</strong><br />
Po uvedbi enotnih deklaracij o energetski učinkovitosti pnevmatik iz leta 2009 so od letošnje pomladi v veljavi nove nalepke s podatki o učinkovitosti, oprijemu in glasnosti pnevmatik ter nekaterimi drugimi pomembnimi informacijami. Videz novih nalepk je povsem spremenjen, na njih pa sta tudi posodobljena grafa o oprijemu pnevmatik na mokrem cestišču in o kotalnem uporu. Ocene energetske učinkovitosti A, B in C še naprej ostajajo enake, novosti so pri nižjih razredih. V uporabi je tudi ocena D, ki je namenjena pnevmatikam, doslej ocenjenim z oceno E, ocena E pa bo namenjena pnevmatikam, ki so bile doslej v razredih F in G. Pnevmatik, ki ne dosegajo standardov za uvrstitev v razred E, v Evropi po novem ni več dovoljeno prodajati. Z novo oznako prihajajo tudi nekatere posodobitve polja, kjer je podatek o glasnosti pnevmatik. Poleg podatka o glasnosti v decibelih ima vsaka pnevmatika tudi oceno A, B ali C, pri čemer črka A pomeni, da je zunaj vozila manj hrupa, črka B pa, da je tega hrupa več. Pnevmatike z oznako C so v EU prepovedane. Poleg tega sta v omenjenem polju tudi dve novi ikoni. Prva bo namenjena pnevmatikam, ki izpolnjujejo homologacijske standarde EU za oprijem na snegu, druga pa za oprijem na ledu, pri čemer gre za gume, ki za dodaten oprijem uporabljajo žeblje. Informacij na novih nalepkah je tako že v osnovi precej več kot doslej, potrošniki pa imajo možnost neposrednega dostopa do dodatnih podatkov o pnevmatikah. Temu je namenjena QR koda na zgornjem desnem delu nalepke za povezavo z evropsko bazo podatkov EPREL, kjer so združene izbrane informacije o vseh izdelkih, prisotnih v Evropski Uniji in opremljenih z nalepko s podatki o energetski učinkovitosti.

<strong>Nove nalepke z več podatki</strong><br /> Po uvedbi enotnih deklaracij o energetski učinkovitosti pnevmatik iz leta 2009 so od letošnje pomladi v veljavi nove nalepke s podatki o učinkovitosti, oprijemu in glasnosti pnevmatik ter nekaterimi drugimi pomembnimi informacijami. Videz novih nalepk je povsem spremenjen, na njih pa sta tudi posodobljena grafa o oprijemu pnevmatik na mokrem cestišču in o kotalnem uporu. Ocene energetske učinkovitosti A, B in C še naprej ostajajo enake, novosti so pri nižjih razredih. V uporabi je tudi ocena D, ki je namenjena pnevmatikam, doslej ocenjenim z oceno E, ocena E pa bo namenjena pnevmatikam, ki so bile doslej v razredih F in G. Pnevmatik, ki ne dosegajo standardov za uvrstitev v razred E, v Evropi po novem ni več dovoljeno prodajati. Z novo oznako prihajajo tudi nekatere posodobitve polja, kjer je podatek o glasnosti pnevmatik. Poleg podatka o glasnosti v decibelih ima vsaka pnevmatika tudi oceno A, B ali C, pri čemer črka A pomeni, da je zunaj vozila manj hrupa, črka B pa, da je tega hrupa več. Pnevmatike z oznako C so v EU prepovedane. Poleg tega sta v omenjenem polju tudi dve novi ikoni. Prva bo namenjena pnevmatikam, ki izpolnjujejo homologacijske standarde EU za oprijem na snegu, druga pa za oprijem na ledu, pri čemer gre za gume, ki za dodaten oprijem uporabljajo žeblje. Informacij na novih nalepkah je tako že v osnovi precej več kot doslej, potrošniki pa imajo možnost neposrednega dostopa do dodatnih podatkov o pnevmatikah. Temu je namenjena QR koda na zgornjem desnem delu nalepke za povezavo z evropsko bazo podatkov EPREL, kjer so združene izbrane informacije o vseh izdelkih, prisotnih v Evropski Uniji in opremljenih z nalepko s podatki o energetski učinkovitosti.

Continental

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol