Motocikel in zima. Kako se voziti v snegu in mrazu?

Čeprav so naši motocikli, skuterji in mopedi pozimi večinoma varno parkirani, smo pripravili nekaj nasvetov za vožnjo v ledenem mrazu ter vožnjo po snegu in zaledenelem vozišču. Če bi vas zamikalo ...

Čeprav motoristi nismo tiči, ki bi na vse pretege s svojimi dvokolesnimi ljubljenčki silili v sneg, vseeno ni malo takšnih, ki so se po sili razmer ali pa iz čiste radovednosti kdaj znašli tudi v snegu.

Vožnja po snegu in ledu je lahko seveda tudi zabavna, če je vaš motocikel primeren za to početje. Vendar se bomo tokrat osredotočili na situacije, ki so predvsem posledica presenečenja.

Zavarujte se pred mrazom

Eno najpomembnejših pravil za vožnjo v ledenem mrazu, ki običajno spremlja ledene in zasnežene podlage, je: poskrbite, da vas ne bo zeblo (preveč). Na motorju ne zebe pogosto, a ko bo zeblo, vas bo zeblo kot -  'prasca'. Zato je izbira primernih oblačil še kako pomembna.

Sicer vsak pozna svoj recept, a načeloma bi svetovali moderno tekstilno (Gore-Tex) večslojno opremo. Te obleke zmorejo zelo dobro zadrževati toploto, dihati in tudi zadrževati vodo v primeru sneženja ali ledenega dežja. Verjamem, da tisti dedkov volneni brezrokavnik prav tako dobro greje, vendar ga v takih dneh pustite doma. Se pa za zelo uporabnega izkaže časopisni papir, zatlačen pod hlače in jakno.

V zadnjih letih se je na trgu pojavilo tudi nekaj kosov motorističnih oblačil, ki imajo vgrajene električne grelce. Vsekakor zelo uporabno in predvsem učinkovito, vendar imejte v mislih, da je tako luksuzno gretje pač časovno omejeno.

Največ pozornosti odkritim delom telesa

Največ pozornosti sicer posvetite predelom okrog gležnjev, zapestij in vratu. To so kritična in zelo izpostavljena mesta, a z dobro opremo bi se morali mrazu uspešno upirati vsaj do prvega postanka. Brez nepremočljivih čevljev se v zimskem času ne odpravljajte nikamor. In bog ne daj, da bi uporabljali vizir brez vložka proti rosenju (pin-lock).

Pred mrazom pa vas bo vsaj do neke mere uspešno ščitil tudi sam motocikel. Vetrobrani z veliko površino, ščitniki za roke, obilen oklep in podobni elementi svoje delo opravljajo uspešno, vendar so lahko v snežnem metežu tudi ovirajoča navlaka.

tomažič

Pripravite motocikel

Motocikel ni iz sladkorja in načeloma prenese tudi zelo nizke temperature. Primerno vzdrževan motocikel torej ne bi smel imeti nobenih težav z vodo in mrazom. Sol in motocikel sta sicer dva pojma, ki bi se morala med sabo izključevati, ampak če vas ujame, vas pač ujame. Po končani vožnji ga čim prej, najbolje takoj, sperite s sladko vodo in s tem preprečite, da bi sol najedla platišča, izpušno cev, zavorne kolute ...

Z ogrevanjem motorja med vožnjo ne bi smelo biti težav. Pri vodno ali oljno hlajenih motociklih kljub nizkim temperaturam večjo nevarnost predstavlja pregrevanje motorja. Sneg z vozišča lahko zapolni satje hladilnika do te mere, da se kljub toploti, ki jo hladilnik oddaja, sneg ne odtaja. Posledično je zmanjšan pretok zraka, zato se lahko motocikel tudi pregreje. Bodite pozorni in po potrebi očistite sneg in led, ki se nabere okrog hladilnika.

Oprijem pnevmatik je bistveno slabši

Med vožnjo se bo kljub hladnemu in mokremu asfaltu guma nekoliko ogrela, vseeno pa bo oprijem v primerjavi s toplejšimi meseci bistveno slabši. Vsak kratki postanek bo gumo hitro ohladil, kar pomeni, da bo oprijema še manj.

Če želite gumo hitreje ogreti, potem nikar ne vijugajte levo in desno. Gumo boste veliko hitreje ogreli, če boste nekajkrat hitro pospešili in močno zavrli, pač v skladu z možnostmi, ki jih v danem trenutku nudi cestišče. Sicer obstajajo tudi zimske pnevmatike za motocikle, predvsem za skuterje, vendar gre pri njih predvsem za drugačno strukturo in več elastičnosti pri nižjih temperaturah. Posledično je oprijem nekoliko boljši, vendar daleč od tega, da bi v snegu vozili kot po tračnicah.

sava kranj

sava kranj

sava

Kakšen motor je sploh primeren za vožnjo v snegu?

Načeloma lahko pozabite na vse, kar je obuto v gladke cestne pnevmatike. Te v snegu ne nudijo praktično nikakršnega oprijema. Večina tovrstnih motociklov za vožnjo v zimskih razmerah ni primerna izbira tudi zaradi položaja voznika. Nasprotno pa so lažji enduro motocikli v snegu zelo lepo vozni in tudi zabavni, predvsem v primeru uporabe grobo profiliranih gum.

Kaj pa trikolesniki? Sam sem pred nekaj leti s testnim Piaggio MP3 naredil nekaj kilometrov v snegu. Ugotovil sem, da je trikolesnik stabilnejši, dodatno prednje kolo pa ne zagotavlja dosti več oprijema, zato je potrebna praktično enaka mera pazljivosti kot pri klasičnem motociklu ali skuterju.
foto: Matevž Hribar

foto: Matevž Hribar

Matevž Hribar

V vožnji

V snežnih razmerah je prvo in najpomembnejše pravilo, da naenkrat izvajate samo eno stvar. Najprej zavirajte, potem zavijajte in najprej zavijajte, potem pospešujte. Pozabite na prikaz 'driftarskega' znanja, saj se ne gre zanašati na to, da bo pnevmatika v nekem trenutku vendarle prijela. Za 'power slide' je v snegu potrebna povsem drugačna obutev motocikla.

Če med vožnjo naletite na karkoli, kar vsaj malo spominja na led – bežite čim dlje. Ledene zaplate ali zbit sneg v vseh elementih vožnje motocikla pomenijo katastrofo. Če že vozite po zasneženem cestišču, potem je načeloma bolje ubrati linijo po celem snegu, torej tam, kjer sneg še ni poteptan ali zvožen. V skrajnem primeru na zares drseči podlagi vozite z najmanjšo možno hitrostjo, praktično brez dodajanja plina, samo z uporabo sklopke, za več stabilnosti pa uporabljajte noge.

Podobno kot v dežju je tudi za vožnjo v snežnih razmerah pametno voziti v čim višji prestavi, za vse manevre pa si vzemite potreben čas in prostor. Bodite izredno nežni z ročico plina in zavorami.

Če se z motociklom znajdete v snegu, je seveda najbolje, da se takim razmeram kar najhitreje izognete, torej čim prej zavite s hriba, kjer vas je sneg presenetil. Če to ni mogoče, potem se zapeljite do najbližjega motela ali vsaj restavracije, ter počakajte, da zimske službe opravijo svoje delo.

Voziti za 'ritjo' je neumno

Predzadnji namig ali nasvet se nanaša na varnostno razdaljo. Načeloma sta z vidika mehanike zavorni potencial povprečnega avtomobila in motocikla približno enaka in zmoreta pojemke okrog 1G. Vendar je resnica taka, da motorist začetnik v idealnih pogojih obvlada zaviranje s pojemkom okrog 0,5G, večina izkušenih motoristov pa doseže pojemek okrog 0,8G, medtem pa vsak voznik osebnega vozila zmore zavreti s praktično maksimalnim pojemkom, ki ga zmore avtomobil.

Logika pravi, da je zavorna pot motocikla v realnem svetu veliko daljša od zavorne poti avtomobila. To potrjujejo tudi številni primerjalni testi, ki so jih izvajale različne evropske avtomobilske organizacije. V mokrem so razlike mnogo bolj očitne v korist osebnega avtomobila, v snegu pa niti ne gre izgubljati besed.

Zato je izredno pomembno, da kot motorist vedno skrbite za ustrezno varnostno razdaljo. Pa ne samo do vozila pred vami, v snegu in mokrem bodite pozorni tudi na vozilo za vami.

V obdobjih v katerih lahko pride do zgoraj omenjenih situacij bi bil najboljši nasvet zelo preprost – ostanite doma. Če vas preseneti na poti, pokličite asistenco in se skupaj z motociklom vrnite domov varno na avtovleki. Pa vendar …

Ultimativni nasvet

Ker vem, da je vožnja v snegu lahko tudi zabavna izkušnja, vam nikakor ne odsvetujemo odkrivanja novih dimenzij življenja na dveh kolesih. Vendar izberite primeren motocikel, lahko tudi moped, ter se zabavajte na površinah ali cestah, kjer ni prometa. Napredujte počasi, hitrost povečujte postopoma. Morda vam bodo pridobljene izkušnje nekoč prišle prav.

Kaj pravi zakon?

Zakon o pravilih cestnega prometa  enoslednih vozil v zimskih razmerah ne izključuje iz prometa - zanje pa tudi ne predpisuje zimske opreme. Pravilnika o zimski opremi vozil do največje skupne dovoljene mase 3.500 kg je nemenjen le dvoslednim vozilom - zakonodajalec očitno ni pomislil na možnost vožnje z motociklom pozimi. Zakona tako ne morete kršiti, pazite le, da ne boste 'kršili' zdravja ...

Preberite še

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"